Calea ferată Oravița–Anina a fost inaugurată la 15 decembrie 1863, fiind prima cale ferată montană (și a patra construită) de pe teritoriul actual al României.
Aceasta a fost construită de austrieci între ani 1855 – 1863, pe când Banatul făcea parte din Imperiul Austro-Ungar, iar prima locomotivă, numită „Steyerdorf” construită în 1861, a fost adusă de la Viena cu vaporul pe Dunăre până la Moldova-Nouă şi de acolo trasă de 40 de perechi de boi până la Oraviţa..[1]
Realizarea ei a avut ca scop transportul cărbunelui (huila) extras din minele de la Anina către Oravița, și de acolo mai departe pe Calea ferată Oravița-Baziaș până la Dunăre, spre a fi încărcat în vase de transport fluvial. Are în componență 14 tunele cu o lungime totală de 2.084 m, și 10 viaducte, linia parcurge Munții Aninei. A fost supranumită „Semmeringul Banatului”.
Această porțiune face parte din situl „Calea ferată Baziaș-Oravița-Anina”, fiind clasată ca monument istoric (cod LMI CS-II-a-A-10949.02).
La ora actuală, zilnic (7 zile/săptămână), pe ruta Anina – Oravița circulă trenul Regio cu plecare din Anina la ora 13:30 (iarna) sau 14:40 (vara) și sosire în Oravița la ora 15:20 (iarna) sau 16:30 (vara). Ora de plecare din Oravița spre Anina este 11.15 permanent. Fiecare garnitură este compusă din două vagoane clasa a II-a tractate de o locomotivă LDH. Alte informații se pot solicita la numerele de telefon: 0255-240327 – Regionala Divizia Trafic Timisoara Statia CFR Anina, 0255-572860 – CFR Oravița.