„Semmeringul Bănățean” (Anina – Oravița)

1

PRIMA CALE FERATĂ MONTANĂ DIN ROMÂNIA
A DOUA CALE FERATĂ MONTANĂ DIN EUROPA
PRIMELE TUNELE DE CALE FERATĂ DIN ROMÂNIA
33,8 KM LUNGIME TOTALĂ
134 CURBE
14 TUNELE – LUNGIME TOTALĂ 2.084 M
10 VIADUCTE – LUNGIME TOTALĂ 843 M
2.117 M TRECERI ÎNGUSTE SĂPATE ÎN STÂNCĂ ȘI ZIDURI DE SUSȚINERE ÎN LUNGIME TOTALĂ DE 9.946m

 

În anul 1790 a fost descoperit cărbunele de calitate superioară de către muncitorul Mathias Hammer. Doi ani mai tărziu s-a început deja expolatarea cărbunelui. ”Aurul negru” trebuia să ajungă la Dunăre de unde era încărcat în vapoare și transportat mai departe. Vechiul drum Anina-Oravița supranumit și ”drumul cărbunelui” a început să devină neândestulător. Din această cauză s-a inițiat acest proiect.

La început ideea a fost de a construi o cale ferată acționată cu tracțiune animală, dar datorită nevoii mari și calității bune a cărbunelui s-a transformat într-o cale ferată normală.

2
3
6

Calea ferată Anina – Oravița numită și ”Semeringul Bănățean” a fost finalizată la sfârșitul toamnei anului 1863, dată în funcțiune la data de 15 decembrie 1863 pentru transport de mărfuri și pe 1 noiembrie 1869 au început să fie destinată și transportului de persoane.

Calea ferată Anina-Oravița sau ”Semeringul Bănățean” este prima cale ferată m odnet anpăe teritoriul României și funcționează de 150 de ani.

Este de admirat felul în care ea este construită și peisajul frumos care se poate admira. Calea ferată are o lungime de 33,8 km, 134 de curbe, 14 tunele, 10 viaducte, 2117 drumuri înguste făcute în stâncă, ziduri de susținere 9946m.

Calea ferată Anina- Oravița a primit denumirea de ”Semeringul Bănățean” datorită tehnicilor și formei ei. Tehnicile au fost folosite într-un mod inteligent pe un teren greu accesibil. Tunelul de la Gîrliște, cu o lungime de 660 m, este unul din cele mai înguste tuneluri din România. Mai există aici și Viaductul Jitin cu o lungime de 131 m. Frumusețea naturii îi încântă și astăzi călătorii trenului prin culmi înalte, stânci abrupte și păduri de foioase și conifere – o priveliște minunată în fiecare anotimp.

5
7
8

Gara Oravița se află la +218,6 față de nivelul mării iar gara Anina la +557,6 deci o diferență de nivel de 339 m.

Construcţia acestei linii a fost un rezultat al exploatărilor miniere din acest ţinut montan al Banatului de Sud. Această linie ferată Oraviţa – Anina constituie pe drept cuvânt o artă inginerească a construcţiilor în materie de căi ferate montane. Este un unicat în ţara noastră şi în Sud-Estul Europei şi îşi merită într-adevăr denumirea de Semmeringul Bănăţean. Gara CFR Anina este încadrată ca monument istoric cu codul: CS-II-m-A-10959.

La ora actuală, zilnic (7 zile/săptămână), pe ruta Anina – Oravița circulă trenul Regio cu plecare din Anina la ora 13:30 (iarna) sau 14:40 (vara) și sosire în Oravița la ora 15:20 (iarna) sau 16:30 (vara). Ora de plecare din Oravița spre Anina este 11.15 permanent. Fiecare garnitură este compusă din două vagoane clasa a II-a tractate de o locomotivă LDH. Alte informații se pot solicita la numerele de telefon: 0255-240327 – Regionala Divizia Trafic Timisoara Statia CFR Anina, 0255-572860 – CFR Oravița.

4
viaduct_1852
5
3569 Total Views 3 Views Today